jun 29

2 mdr. efter at have erhvervet mig en dejlig BMW 330d fra
06, hentet i Tyskland med 180.000 km på tælleren, kom der en fejlmelding for
tilstoppet partikelfilter. Da den blev købt som beset, henvendte jeg mig til et
andet værksted for at høre hvad et nyt partikelfilter koster, svaret var godt
15.000 incl. montage, hvilket egentlig var mindre end forventet.  Ville dog gerne spare de penge, så begyndte
at søge på nettet om der var et alternativ til udskiftning af partikelfilteret.

Fandt så Bell Add PatikelFilterRens, hvilket på papiret lød alt for nemt. Skrev
derfor til Bell Add med diverse spørgsmål, blev næste dag kontaktet af ikke
mindre end 2 personer som var overbevist om at det nok skulle virke og at det
ikke kunne gøre skade, ville jo nødig gøre mere skade end gavn ved anvende
produktet.

Bestilte produktet på VAGtech’s shop VAGshop, havde det 2
dage efter, så var klar til at afprøve det i den kommende weekend.

Var blevet oplyst af Bell Add at det var bedre at lade
behandling stå en nat over, frem for hvad de egentlig skriver i deres
vejledning, med 10 min behandlingstid.

Da partikelfilteret skal være varmt inden rensemidlet sprøjtes ind, valgte jeg
at gøre det når jeg kom fra arbejde fredag eftermiddag, hvor bilen så lige
havde kørt 60 km. Demonterede slangen som går fra partikelfilteret til tryksensoren,
demonterede dog kun den ende hvor den er monteret på tryksensoren, da der
ellers er langt ned til selve filteret, slangen på dåsen med Bell Add PartikelFilterRens
var ikke lang nok til at kunne nå helt ned til filteret. (Slangen på dåsen med Bell
Add PartikelFilterRens
kunne godt være længere). Tømte hele indholdet af dåsen
i filteret, dog af flere omgang, da det ellers skummer over. Lukkede motorhjelmen,
lod bilen stå til næste dag.

Næste formiddag var jeg så klar til den store test, havde partiklerne løsnet
sig inde filteret og kunne de blæses ud med en frisk køretur. Proppede en 8mm
bolt op i slangen til partikelfilteret så det der havde løsnet sig i filteret
ikke blev blæst op tryksensoren og beskadigede den. Startede bilen lod den stå
i tomgang i 5 min inden jeg kørte en tur med et omdrejningstal på 2500 – 3000
omdr/min.

Kunne ret hurtigt mærke at den fulde trækkraft var tilbage så efter en frisk
tur på ca. 30 km. fjernede jeg bolten og monterede igen slangen på tryksensoren
og kørte videre, fejlemeldingen var væk. Det er nu 2 mdr. siden og har ikke
haft problemer siden, hverken med fejlmelding eller trækkraft.

Så kan kun sige at det virker og en meget nem operation at udføre.

Vil dog senere på året udføre operation engang til for at være sikker på at
filteret er helt renset.

 

Med venlig hilsen

Den glade BMW ejer.

Herunder ses et par billeder af projektet: